Interview Jurjan Geertsma VG Visie

17 jun 2020
Cathalijne van der Plas
"We leven in een reputatie-economie. Het economische speelveld is aan verandering onderhevig. Het aantal regels waar je als ondernemer mee te maken krijgt stijgt in rap tempo en als er onverhoopt iets misgaat, is je reputatie zo in het geding. Daar kun je je maar beter op voorbereiden," zegt Jurjan Geerstma van JahaeRaymakers in het interview met VG Visie.

'JahaeRaymakers is een advocatenkantoor gespecialiseerd in integriteitskwesties. Het werkveld beslaat economisch strafrecht, internationaal sanctierecht en risico- en reputatievraagstukken. Daarbij gaat het om vragen als: hoe voorkom je dat je te maken krijgt met integriteitskwesties? Als het toch gebeurt, hoe kun je dit dan het beste managen? En als het nodig is: wat is een adequate verdedigingsstrategie waarin juridische èn zakelijke afwegingen samen komen? In al deze fasen verleent JahaeRaymakers bijstand.

Dat specialisme is ontstaan in de praktijk, vertelt Jurjan Geertsma, een van de oprichters. ‘Wij komen uit de klassieke verdedigingshoek, maar zijn opgeschoven richting een proactieve aanpak. Je kunt bij de rechter wel mooie verweren hebben, maar dan is het negen van de tien keren al te laat. De meeste (reputatie-) schade ontstaat juist voordat de zaak bij de rechter ligt. Er valt dus juist veel te winnen bij het voorkomen of beheersen van problemen. Met een goede insteek zijn autoriteiten hier ook absoluut gevoelig voor.’

Nieuws & Publicaties